Tävlingsregler
Kristinehamn Summer Games
1. Kristinehamn Summer Games spelas efter VFFs tävlings- och representationsbestämmelser.
2. Klassindelning (OBS! Spelformerna kan variera beroende på varje specifik sanktionsansökan)
- 7v7 : 10-12 år
- 9v9 : 13-14 år
- 11v11 : 15 år
3. Bollar, mål och utrustning
7 mot 7 samt 13-åringar på 9 mot 9 spelar med storlek 4. Övriga klasser spelar med bollstorlek 5. Godkända benskydd är obligatoriskt i alla åldersklasser.
4. Tävlingsform Poolspel 12 år och yngre I åldrarna där slutspel inte tillåts så spelas enligt Svenska Fotbollförbundets bestämmelser utan slutsegrare. I första gruppspelet delas lagen in i grupper där alla möter alla. Efter det genomförs en ny lottning där lagen lottas in i nya grupper och möter nya lag.
4.1 Gruppspel 13-16 år Lagen indelas i grupper där alla spelar mot varandra i enkelserie, därefter följer ett slutspel för alla. Alla lag spelar slutspel. Ordningsföljden mellan lagen avgörs efter poäng.
Seger 3 poäng, oavgjord match ger 1 poäng, förlust ger 0 poäng.
Lagens placering efter gruppspelet bestäms av följande:
1. Antal poäng.
2. Målskillnad.
3. Flest gjorda mål.
4. Inbördes möte.
5. Lottning. (W.O. = 2-0)
4.2 Vid oavgjort i slutspel 13-16 år Varje lag skjuter växelvis 3 straffsparkar vardera med olika spelare. Är det fortfarande oavgjort fortsätter lagen att skjuta straffar, en straffspark i taget med nya spelare tills avgörande sker. Varje straffspark läggs av olika spelare och alla spelare som är berättigade att delta i straffsparkstävlingen måste lägga en straffsparkinnan någon spelare får lägga en andra straffspark. Retur är inte tillåten i straffsparkstävling. Boll som träffar målramen och är på väg från målet räknas som missad liksom vid målvaktsparad.
5. Matchtid Alla matcher spelas 2 x 20 minuter.
6. Antal spelare och avbytare
6.1 Poolspel 12 år och yngre Vi begränsar inte antalet deltagande spelare som lagen vill använda i cupen eller i enskilda matcher. Byte av spelare skall tillämpas genom flygande byten. Byten skall ske vid mittlinjen. Inkommande spelare får ej beträda planen innan utgående spelare lämnat planen. Vi uppmanar alla att låta alla spelare spela minst 50 % av matchen.
6.2 Gruppspel och slutspel 13-16 år Utbytt spelare får återinsättas i samma match. Byte av spelare skall tillämpas genom flygande byten. Byten skall ske vid mittlinjen. Inkommande spelare får ej beträda planen innan utgående spelare lämnat planen. Målvaktsbyte måste ske då spelet är avblåst och anmälas till domaren. Felaktiga byten bestraffas med varning.
6.3 Disponering av spelare En förening som är på cupen med flera lag får låna spelare av varann vid nödfall (bortfall av spelare pga. skada eller annan oförutsedd händelse). Detta får ej påverka speltid för ordinarie spelare (dvs. får inte göras för att toppa laget utan enbart för att täcka upp för skador).
7. Deltagarförteckning Alla lag ska lämna en deltagarförteckning över de spelare som kommer att delta i laget under turneringen. Förteckningen lämnas med fördel in digitalt via inloggning som tilldelas vid anmälan. Vid uppdateringar under cupveckan samt under cupens genomförande sker dessa med fördel likaså via ledares inloggning digitalt. Samtliga spelare skall anges med personnummer. Spelare som saknar svenskt personnummer eller har skyddad identitet skall antecknas med ååmmdd-0000.
8. Dispenser Dispens för maximalt två överåriga spelare/lag kan sökas i våra cuper. Ansökan skall göras via mail till patrick@luxcuper.se två veckor innan cupen, Därefter behandlas inga ansökningar. Särskilda skäl skall ligga till grund för att dispenser beviljas.
9. Matchdetaljer
9.1 Laguppställning
- Spelares nummer på speltröjan skall överensstämma med laguppställningen.
- Laguppställningen skall kompletteras med alla ledare. Ledare skall befinna sig i tekniska området under matchens gång.
- Laguppställning skall senast 15 min före varje matchstart kontrolleras och eventuella ändringar korrigeras. Om lag använder olika nummer till hemma- och bortaställ uppdateras nummer med fördel innan matchens start.9.2 Speldräkter
- Samtliga matchdräkter ska vara numrerade och överensstämma med det som är angivet på laguppställningen.
- Numreringen skall finnas på ryggen av matchtröjan och två spelare får inte ha samma nummer på tröjan under samma match.
- Om domaren i matchen bedömer att ena laget skall ska byta speldräkt pga. likhet i färg, skall sist nämnda lag ”bortalaget” byta eller ta på västar. Västar finns att tillgå i sekretariatet.
10. Match
• Alla ska vara ombytta och klara vid spelplanen senast 15 minuter före matchstart.
• Samtliga spelare måste vara försäkrade av respektive klubb.
• Varje lag är ansvariga för sina egna supportrar/fans och deras uppträdande. Supportrarnas uppträdande kan leda till till att laget utesluts ur turneringen. Supportrar och fans skall befinna sig på läktaren.
10.1 Uppvärmning Uppvärmning sker på utmärkta områden.
10.2 Domare Domare tillsätts av Luxcuper och IFK Kristinehamn tillsammans med Värmlands Fotbollsförbund samt via ett urval av anmälda domare från resterande del av Sverige. Domaransvarig från turneringen finns tillgänglig på tävlingskansliet under turneringen.
11. Tävlingsjury Tävlingsjuryn består av representanter från Luxcuper, IFK Kristinehamn och domarkommitén. Tävlingsjuryn behandlar och fattar beslut rörande protester, bestraffningar och tävlings/turneringsreglemente. Tävlingsjuryns beslut kan ej överklagas.
11.1. Protester och bestraffningar
- Vi tar ej emot protester för eventuella önskan om omspel, domarens beslut gäller.
11.2 Utvisningar/varningar - Utvisad spelare vid grovutvisning avstängs automatiskt följande match.
- Utvisning vid vanlig utvisning (dvs. som domaren ej bedömer som grov) får man spela nästa match.
- Tävlingsjuryn kan besluta om avstängning i ytterligare match(er) vid grov utvisning.
- Grova utvisningar kan rapporteras till respektive lags distriktsförbund.
- Varningar ackumuleras ej.
12. Walkover Lag som uteblir från match kan förlora matchen med 0-2 efter beslut av tävlingsjuryn. Domare kan dessa fall inte ta beslut om segrare. Lag som vid upprepade tillfällen uteblir från match kan uteslutas ur turneringen. Tävlingsjuryn kan besluta om att lag skall uteslutas redan vid första förseelsen om det förekommer särskilda omständigheter, t.ex. att en avsiktlig W.O gynnar eget lag eller uppenbart missgynnar annat lag i gruppen.
12.2 Match som avbryts Om en match avbryts och inte färdigspelas har juryn rätt att besluta om:
- Återupptagande av match från den tidpunkt den avbröts.
- Omspel av hela matchen.
- Fastställa resultatet som förelåg vid avbrytandet.
- Fastställa att ett lag förlorar med 0-2.
- Fastställa att båda lagen förlorar med 0-2.
13. Spelprogram Turneringsledningen förbehåller sig rätten att ändra i spelprogrammet som gäller gruppindelningar, speltider och spelplaner fram till turneringsstart.
14. Arrangör Luxcuper arrangerar alla våra cuper tillsammans med IFK Kristinehamn. Alla cuper är sanktionerade via VFF.
15. Föreningslag Enligt SvFFs regelverk så måste alla lag som deltar i sanktionerade turneringar tillhöra ett fotbollsförbund. Desamma gäller i Luxcupers turneringar.